W dniu 01.12.2015 r. w życie weszła Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA (Dz.U. z 2015 r. poz. 1647). Ustawa ta określa zasady wykonywania umowy międzynarodowej dotyczącej FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act), będącej amerykańską regulacją prawną, określającą obowiązki związane z przeciwdziałaniem unikania opodatkowania przez amerykańskich podatników, posiadających rachunki w zagranicznych (nieamerykańskich) instytucjach finansowych.

Podstawowymi celami FATCA są: zapobieganie wykorzystywaniu przez amerykańskich podatników rachunków zagranicznych w celu uniknięcia opodatkowania zysków od inwestycji oraz umożliwienie amerykańskim organom podatkowym pozyskiwania informacji o zagranicznych inwestycjach amerykańskich rezydentów podatkowych. W związku z powyższym, WBS Bank został zobowiązany do wprowadzenia procedur identyfikacji i raportowania informacji na temat rachunków w posiadaniu osób określonych w FATCA oraz przekazywaniu do polskich organów podatkowych informacji o rachunkach podlegających obowiązkowi raportowemu.

Ustawa ta nakłada na polskie instytucje finansowe, w tym WBS Bank obowiązek realizacji szeregu zobowiązań wynikających z umowy międzynarodowej FATCA, polegających m.in. na:

  1. stosowaniu wewnętrznych procedur sprawdzających w zakresie identyfikacji i raportowania informacji na temat rachunków w posiadaniu osób/podmiotów podlegających amerykańskiemu prawu podatkowemu;
  2. zbieraniu danych oraz dokumentów wymaganych zapisami Ustawy o wykonywaniu umowy FATCA;
  3. przekazywaniu do organów Ministerstwa Finansów informacji o rachunkach podlegających obowiązkowi raportowemu.

W celu realizacji obowiązków nałożonych ww. aktami prawnymi, podobnie, jak inne banki w Polsce, WBS Bank  jest zobowiązany do uzyskiwania od swoich Klientów oświadczeń i dokumentów, wskazujących na posiadanie / nieposiadanie przez nich statusu osoby określonego w FATCA.

W stosunku do Klientów - Posiadaczy rachunków indywidualnych - za kryteria wskazujące na posiadanie statusu osoby określonej w FATCA, należy uznać:

  1. obywatelstwo lub rezydencja podatkowa Stanów Zjednoczonych Ameryki Posiadacza rachunku;
  2. podleganie pod prawo podatkowe Stanów Zjednoczonych Ameryki;
  3. posiadanie amerykańskiego numeru identyfikacji podatkowej;
  4. uzyskiwanie w danym momencie lub w przeszłości przychodów na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki;
  5. miejsce urodzenia Posiadacza rachunku na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki;
  6. adres korespondencyjny lub adres zamieszkania (w tym adres skrzynki pocztowej), będący adresem w Stanach Zjednoczonych Ameryki;
  7. numer telefonu Posiadacza rachunku będący numerem amerykańskim;
  8. realizacja, w momencie weryfikacji, stałego zlecenia przelewu środków na rachunek prowadzony w Stanach Zjednoczonych Ameryki;
  9. aktualne, ważne pełnomocnictwo lub upoważnienie do podpisu udzielone przez Posiadacza rachunku wydane osobie posiadającej adres na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki;
  10. adres do doręczeń lub adres skrzynki pocztowej w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

W przypadku rachunków otwartych przed dniem 1 lipca 2014 r., ww. kryteria są weryfikowane przez WBS Bank przede wszystkim
w drodze analizy posiadanych przez Bank danych i dokumentów, których jest w posiadaniu.

Dla rachunków otwartych po dniu 1 lipca 2014 r. do 30.11.2015 r. włącznie, WBS Bank jest zobowiązany do uzyskania od Klientów oświadczeń dot. FATCA, na podstawie których przeprowadza procedurę identyfikacji rachunku.

Każdorazowo w wyniku potwierdzenia spełniania przez danego Klienta kryteriów określonych w FATCA, WBS Bank będzie zobowiązany do przekazania informacji o posiadanych przez tego Klienta rachunkach do organu Ministerstwa Finansów, który następnie przekaże je odpowiednim władzom Stanów Zjednoczonych Ameryki.

W stosunku do rachunków otwieranych od dnia wejścia w życie Ustawy, tj. 01.12.2015 r., brak złożenia oświadczenia do 90 dnia od zakończenia roku kalendarzowego, w którym rachunek został otwarty, będzie skutkował przekazaniem informacji o takim rachunku do organów Ministerstwa Finansów. Wszelkie oświadczenia są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

 

Oświadczenia

Stopka - zakładki

Informacje dla klienta

Newsletter

Znajdź oddział

Placówki WBS Bank w Warszawie:
LP Oddział Adres Telefon FAX E-mail Godziny otwarcia
1. Bielany

01-922 Warszawa

ul. Conrada 15A

22 864 99 25

22 864 99 26

22 864 99 27 bielany@bankwbs.pl

poniedziałek - wtorek: 8:00 - 16:00

środa - piątek: 10:00 - 18:00

2. Gocław

03-984 Warszawa

ul. Fieldorfa 5A

22 514 89 00

22 514 89 01

22 514 89 02

22 514 89 09 goclaw@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 8:00 - 18:00
3. Jelonki

01-318 Warszawa

ul. Świętochowskiego 2

22 664 85 08

22 664 67 03

22 664 67 05

22 664 88 30 jelonki@bankwbs.pl

poniedziałek - wtorek: 8:00 - 16:00

środa - piątek: 10:00 - 18:00

4. Mokotów

02-601 Warszawa

ul. Racławicka 10

22 540 02 00

22 540 02 36

22 540 02 38

22 540 02 13 mokotow@bankwbs.pl

poniedziałek - wtorek 8:00 - 18:00

środa - piątek 8:00 - 16:00

5. Okęcie

02-134 Warszawa

ul. 1-go Sierpnia 36B

22 868 02 70

22 868 02 73

22 868 02 75 okecie@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 10:00 - 18:00
6. Tarchomin

03-185 Warszawa

ul. Myśliborska 98G

22 747 18 40 22 747 18 41 tarchomin@bankwbs.pl

poniedziałek - wtorek: 8:00 - 16:00

środa - piątek: 10:00 - 18:00

7. Targówek

03--542 Warszawa

ul. Ossowskiego 9

22 679 02 75

22 679 02 77

22 679 02 76 targowek@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 10:00 - 18:00
8. Ursynów

02-797 Warszawa

Al. KEN 51

22 894 70 45 22 894 70 46 ursynow@bankwbs.pl

poniedziałek - wtorek: 8:00 - 16:00

środa - piątek: 10:00 18:00

 

Placówki WBS Bank w okolicach Warszawy:
LP Oddział Adres Telefon FAX E-mail Godziny otwarcia
1. Błonie

05-870 Błonie

ul. Narutowicza 24

22 731 60 15 22 731 60 90 blonie@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 9:00 - 17:00
2. Brochów

05-089 Brochów

Brochów 126

22 725 70 04 22 725 70 13 brochow@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 7:30 - 15:30
3. Kampinos

05-085 Kampinos

ul. Chopina 8A

22 725  00 10 22 725 00 80 kampinos@bankwbs.pl

poniedziałek - czwartek: 7:30 - 15:30

piątek: 7:30 - 17:30

4. Stare Babice

05-082 Stare Babice

ul. Warszawska 189

22 752 80 11

22 752 80 12

22 752 80 13

22 752 80 14

22 752 80 23 babice@bankwbs.pl

poniedziałek - wtorek 8:00 - 18:00

środa - piątek 8:00 - 16:00

5. Marki

05-270 Marki

ul. Piłsudskiego 138

22 781 20 20

22 781 20 20 marki@bankwbs.pl

poniedziałek - wtorek 8:00 - 18:00

środa - piątek 8:00 - 16:00

6. Radzymin

05-250 Radzymin

ul. Kard. Wyszyńskiego 2

22 786 58 94

22 786 50 20

22 786 50 85

22 786 62 90 radzymin@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 8:00 - 18:00
7. Tłuszcz

05-240 Tłuszcz

ul. Kościuszki 17

29 743 50 70 29 743 50 76 tluszcz@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 9:00 - 17:00
8. Wołomin

05-200 Wołomin

ul. Kościelna 69

22 776 80 15

22 776 80 16

22 776 80 20

22 776 80 17 wolomin@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 10:00 - 18:00
9. Filia Kobyłka

05-230 Kobyłka

ul. Ręczajska 5

22 786 90 60 22 786 90 61 kobylka@bankwbs.pl

poniedziałek - wtorek: 8:00 - 16:00

środa - piątek: 10:00 - 18:00

10.

Filia

Stare Babice

05-082 Stare Babice

Rynek 32

22 752 82 74     poniedziałek - piątek: 8:00 - 15:30
11. Filia Marki

05-270 Marki

ul. Piłsudskiego 95

22 781 12 97   filiamarki@bankwbs.pl

poniedziałek - piątek: 8:00 - 16:00

Wydawnictwa Banku

Projekt i wykonanie

projekt i wykonanie extranet.pl