Informacje ogólne dotyczące Euro- Fatca

Polska, jako państwo członkowskie Unii Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – zobowiązała się do wymieniania z innymi państwami informacji o aktywach finansowych rezydentów tychże państw zgromadzonych na rachunkach prowadzonych przez polskie instytucje finansowe, oczekując w zamian otrzymania analogicznych danych w odniesieniu do rachunków finansowych utrzymywanych dla polskich rezydentów podatkowych przez zagraniczne instytucje finansowe.

W tym celu rządy na całym świecie wprowadzają standard automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (ang. Common Reporting Standard, CRS), tj. wymóg zgłaszania i gromadzenia informacji obowiązujący instytucje finansowe na całym świecie, w tym również Warszawski Bank Spółdzielczy.

W obszarze Unii Europejskiej (UE), istotnym aktem prawnym uprawniającym do wymiany takich informacji jest Dyrektywa Rady UE 2011/16/UE, dotycząca współpracy administracyjnej w obszarze opodatkowania. Wskazana Dyrektywa ustanawia wszystkie konieczne procedury lepszej współpracy pomiędzy organami administracji podatkowej w Unii Europejskiej. Dyrektywę tę zmieniono wprowadzając Dyrektywę Rady UE 2014/107/UE, poszerzając tym samym zakres współpracy pomiędzy organami podatkowymi o automatyczną wymianę informacji o stanie rachunku. Dyrektywę opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 16 grudnia 2014.

Podstawą prawną w Polsce, uprawniającą do wymiany takich informacji jest - Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o  wymianie informacji podatkowych z innymi państwami.

Działając w świetle przepisów Euro-Fatca, Warszawski Bank Spółdzielczy. zobowiązany jest określić, gdzie jego klienci powinni płacić podatki (co często wiąże się z określeniem ich rezydencji podatkowej). W celu uzyskania tych informacji Warszawski Bank Spółdzielczy będzie korzystał z danych, które już posiada o swoich klientach, może również poprosić o dostarczenie brakujących danych.

Jeśli okaże się, że klient jest rezydentem podatkowym kraju innego niż ten, w którym są prowadzone jego rachunki bankowe, Warszawski Bank Spółdzielczy przekaże taką informację do lokalnych organów podatkowych. Organy podatkowe mogą następnie wymieniać te informacje z organami podatkowymi kraju, którego rezydentem podatkowym jest dany klient.

Powyższy obowiązek dotyczy Klientów, którzy nabyli lub po 01.05.2017 r. będą zainteresowani nabyciem m.in. następujących produktów: rachunki bieżące, rachunki pomocnicze, lokaty terminowe, rachunki powiernicze, otwarte mieszkaniowe rachunki powiernicze, karty kredytowe.

KONIECZNE DZIAŁANIA

Aby potwierdzić swój status w świetle przepisów Euro-Fatca, Klienci mogą zostać poproszeni o wypełnienie stosownego formularza. Istnieją dwa rodzaje formularzy na potrzeby Euro-Fatca. Formularze te znajdują się pod poniższymi linkami, wraz z wyjaśnieniem, jakiego podmiotu każdy z tych formularzy dotyczy, tj.:
1.Oświadczenie CRS dla klientów indywidualnych– formularz ten przeznaczony jest dla Klientów Indywidualnych, w celu określenia ich statusu w świetle przepisów Euro-Fatca.
2.Oświadczenie CRS dla Klientów Instytucjonalnych/Podmiotów -  formularz ten przeznaczony jest dla klientów instytucjonalnych/podmiotów, w celu określenia ich statusu w świetle przepisów Euro - Fatca. Niezłożenie Oświadczenia o statusie EURO-FATCA spowoduje od dnia 01 maja 2017 r. brak możliwości nabywania produktów.
W przypadku wątpliwości w zakresie znaczenia wskazanych powyżej terminów oraz ich zastosowania, należy kliknąć zakładkę Wykaz terminów i zapoznać się z ich definicjami.

W przypadku pytań dotyczących Euro-Fatca i Państwa sytuacji podatkowej, prosimy skontaktować się z niezależnym doradcą, gdyż Warszawski Bank Spółdzielczy nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego.

Dodatkowe informacje znajdą Państwo również na portalu OECD


 

Oświadczenia

Najczęściej zadawane pytania


  • Czym jest EURO-FATCA?

Standard automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (ang. Common Reporting Standard, CRS), to wymóg zgłaszania i gromadzenia informacji obowiązujący instytucje finansowe na całym świecie, w tym również Banki Spółdzielcze. Euro-Fatca ma w celu ochronę integralności systemów podatkowych oraz walkę z unikaniem opodatkowania.

 

  • Kogo dotyczy Euro-Fatca?

Celem Euro-Fatca jest ustalenie rezydencji podatkowej Klientów. Zgodnie z wymogami Euro-Fatca instytucje finansowe – w tym Banki Spółdzielcze mają obowiązek wskazania Klientów, którzy są rezydentami podatkowymi w kraju innym niż ten, w którym prowadzone są ich rachunki bankowe. Informacje te muszą następnie zostać przekazane lokalnym organom podatkowym.

 

  • Dlaczego Bank pyta mnie o mój kraj(e) rezydencji podatkowej?

Zgodnie z Euro-Fatca, lokalne organy podatkowe wymagają od instytucji finansowych, w tym również od Banków Spółdzielczych, aby zbierały, a następnie raportowały informacje dotyczące statusu podatkowego swoich klientów.

Jeśli klient będzie otwierał nowy rachunek bankowy, produkt finansowy lub dokona jakiejkolwiek zmiany swoich danych, może zostać poproszony przez Warszawski Bank Spółdzielczyo dostarczenie dodatkowych informacji. Zgodnie z wymogami CRS, Bank jest zobowiązany uzyskiwać takie dane od swoich klientów. Informacje, o które prosi Bank mogą zostać dostarczone przez Klientów.

Oświadczenie CRS dla Klientów Indywidualnych  lub  Oświadczenie CRS dla Podmiotów.

 

  • Czy jest to praktyka stosowana przez wszystkie banki?

Tak, wszystkie instytucje finansowe w tym wszystkie banki w Polsce mają obowiązek postępowania zgodnie z wymogami Euro-Fatca.

 

  • Jakie informacje Klient jest zobowiązany dostarczyć do Warszawskiego Banku Spółdzielczego?

W związku z wymogami CRS, Warszawski Bank Spółdzielczy  poprosi o dostarczenie poniższych informacji:

Klient Indywidualny:

  1. imię i nazwisko;
  2. aktualny adres zamieszkania;
  3. miejscowość i kraj urodzenia;
  4. data urodzenia;
  5. kraj/ kraje rezydencji podatkowej;
  6. numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN.

Klient Instytucjonalny/Podmioty prawne:

  1. nazwa;
  2. aktualny adres siedziby (w tym kraj);
  3. kraj/ kraje rezydencji podatkowej;
  4. status podmiotu;
  5. dane osoby kontrolującej - dane osoby fizycznej;
  6. numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN.

 

  • Jak zdefiniować, który kraj jest moim krajem rezydencji podatkowej?

Zdefiniowanie kraju rezydencji podatkowej zależy od oceny dokonanej na podstawie ustaw podatkowych, umów międzynarodowych oraz innych okoliczności.  W przypadku pytań dotyczących Państwa kraju rezydencji  podatkowej, prosimy skontaktować się z niezależnym doradcą, gdyż Warszawski Bank Spółdzielczy nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego.

 

  • Jak często muszę przekazywać te informacje do Banku Spółdzielczego?

Po otrzymaniu przez Warszawski Bank Spółdzielczego ważnego Oświadczenia Klienta złożenie kolejnego konieczne będzie jedynie w związku z aktualizacją informacji dotyczących rachunku lub jeśli uznamy, że status wymagający raportowania w świetle przepisów CRS mógł ulec zmianie.

 

  • Jeśli dostarczyłem wszystkie niezbędne informacje, dlaczego Bank prosi mnie o przesłanie dodatkowych dokumentów?

Warszawski Bank Spółdzielczy jest prawnie zobowiązany do zweryfikowania wszystkich informacji dostarczonych przez klienta. W celu potwierdzenia tożsamości lub zadeklarowanego kraju rezydencji podatkowej, Klient może zostać poproszony dodatkowo o dostarczenie kopii dowodu osobistego, paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego jego rezydencję podatkową.

 

  • Jakie informacje zostaną przekazane do lokalnych organów podatkowych?

Do lokalnych organów podatkowych zostaną przekazane dane dostarczone przez Klienta na formularzach: Oświadczenie, a także informacje o rachunkach i produktach klienta, włączając w to m.in.:
1.saldo rachunku lub wartość;
2.łączną kwotę wpłaconych odsetek lub płatności.

 

  • Gdzie uzyskam dodatkowe informacje?

W przypadku pytań dotyczących CRS i Państwa sytuacji podatkowej, prosimy skontaktować się z lokalnym organem podatkowym lub niezależnym doradcą, gdyż Bank nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego.

Dodatkowe informacje znajdą Państwo również na portalu OECD.



 

Słownik używanych pojęć

  • CRS:


Standard automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (ang. Common Reporting Standard, CRS), to stosowany na skalę światową wymóg zgłaszania i zbierania informacji, obowiązujący instytucje finansowe na całym świecie, w tym również Banki Spółdzielcze, który ma na celu ochronę integralności systemów podatkowych oraz walkę z unikaniem opodatkowania.

Działając w świetle przepisów CRS, Bank jest zobowiązany określić, gdzie jego klienci powinni płacić podatki (co często wiąże się z określeniem ich rezydencji podatkowej). Jeśli klient jest rezydentem podatkowym poza krajem, w którym prowadzone są jego rachunki bankowe, Bank przekaże taką informację do właściwych organów podatkowych. Organy podatkowe mogą następnie wymieniać taką informację z organami podatkowymi kraju, którego rezydentem podatkowym jest dany klient.

 

  • Klient Indywidualny:

Osoba fizyczna nieprowadząca (w tym osoba fizyczna o ograniczonej zdolności do czynności prawnych), jak i prowadząca działalność gospodarczą; rolnik wykonujący indywidualnie działalność rolniczą (jedna osoba fizyczna niezależnie od roli, w której występuje)

 

  • Podmiot:

Euro-Fatca definiuje Podmioty jako osoby prawne lub podmioty mające osobowość prawną, czyli takie jak: spółka kapitałowa, organizacja, spółka osobowa, trust lub fundacja. Definicja ta obejmuje więc klientów Banku Spółdzielczego posiadających rachunki, produkty biznesowe lub korzystających z usług biznesowych Banku. Termin ten nie obejmuje natomiast podmiotów prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą lub rolników, gdyż w świetle przepisów Euro-Fatca traktuje się je jak osoby fizyczne.

 

  • Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ang. OECD):

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ang. Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD) to organizacja międzynarodowa skupiająca 34 państwa członkowskie, Komisję Europejską oraz Brazylię, Chiny, Indie, Indonezję i Afrykę Południową jako stałych gości.

 

  • Rezydencja podatkowa:

Jurysdykcja lub państwo, w którym klient jest rezydentem/gdzie jest zarejestrowany dla celów podatkowych. Każdy kraj kieruje się własnymi zasadami przy ustalaniu rezydencji podatkowej. Aby uzyskać więcej informacji odnośnie Państwa rezydencji podatkowej prosimy skontaktować się z niezależnym doradcą, gdyż Warszawski Bank Spółdzielczy nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego. Dodatkowe informacje znajdą Państwo również na portalu OECD AEOI.

 

  • TIN (ang. Tax Identification Number):

TIN to numer identyfikacji podatkowej, składający się z unikalnej kombinacji liter lub cyfr, przypisanej przedsiębiorstwom. W niektórych państwach zamiast TIN stosuje się inny przypisany numer, np. numer ubezpieczenia społecznego.

 

  • Oświadczenia

Oświadczenia to formularze, które służą klientom do określenia swojego statusu rezydencji podatkowej zgodnie z wymogami Euro-Fatca. Dokładne informacje dotyczące tych formularzy znajdują się pod linkami Oświadczenia Euro-Fatca dla Klientów Indywidualnych oraz Oświadczenia Euro-Fatca dla Podmiotów.

 

  • Dochód pasywny

Na potrzeby Euro-Fatca, dochód pasywny* ogólnie uważa się za obejmujący część dochodu brutto, na który składają się:

  1. dywidendy
  2. odsetki
  3. dochód równoważny z odsetkami
  4. opłaty eksploatacyjne i czynsze inne niż opłaty eksploatacyjne i czynsze uzyskiwane w ramach aktywnego prowadzenia działalności, przynajmniej w części, przez pracowników NFE**
  5. ubezpieczenia rentowe
  6. nadwyżki z tytułu dodatnich różnic wynikających ze sprzedaży lub z wymiany aktywów finansowych, dających podstawę do powstania dochodu pasywnego opisanego powyżej
  7. nadwyżki z tytułu dodatnich różnic wynikających z transakcji (w tym transakcji typu futures, forwards, opcji itp.) obejmujących dowolne aktywa finansowe
  8. nadwyżki z tytułu dodatnich różnic kursowych
  9. dochód netto ze swapów
  10. kwoty otrzymane na podstawie umów ubezpieczenia wartości pieniężnych

 

* W przypadku NFE działającego zazwyczaj jako dealer aktywów finansowych, dochód pasywny nie obejmuje wszelkich dochodów z transakcji zawartych w ramach normalnej działalności takiego dealera.

** Termin NFE oznacza jakikolwiek podmiot, który nie jest instytucją finansową.

  • Automatyczna wymiana informacji

Automatyczna wymiana informacji (ang. The Automatic Exchange of Information, AEOI) jest praktykowana przez rządy krajów na całym świecie, aby jeszcze skuteczniej i na szerszą skalę przeciwdziałać uchylaniu się od obowiązku płacenia podatków. Stanowi ona podstawę do automatycznej wymiany informacji o zagranicznych klientach – rezydentach podatkowych – prowadzonej między właściwymi organami podatkowymi.

 

  • Osoba Kontrolująca

Osoba fizyczna posiadająca kontrolne udziały własnościowe w danym podmiocie. W przypadku, gdy żadna osoba fizyczna nie sprawuje kontroli na podstawie udziałów własnościowych, Osobą Kontrolującą podmiot będzie osoba fizyczna sprawująca kontrolę nad podmiotem w inny sposób. W przypadku trustu termin Osoba Kontrolująca oznacza ustanawiającego(-ych), powiernika(-ów), sprawującego(-ych) nadzór (o ile tacy są), beneficjenta(-ów) lub klasę(-y) beneficjentów oraz wszelkie inne osoby fizyczne sprawujące ostateczną faktyczną kontrolę nad trustem.

 

Stopka - zakładki

Informacje dla klienta

Newsletter

Znajdź oddział

Placówki WBS Bank w Warszawie:
LP Oddział Adres Telefon FAX E-mail Godziny otwarcia
1. Bielany

01-922 Warszawa

ul. Conrada 15A

22 864 99 25

22 864 99 26

22 864 99 27 bielany@bankwbs.pl

poniedziałek - wtorek: 8:00 - 16:00

środa - piątek: 10:00 - 18:00

2. Gocław

03-984 Warszawa

ul. Fieldorfa 5A

22 514 89 00

22 514 89 01

22 514 89 02

22 514 89 09 goclaw@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 8:00 - 18:00
3. Jelonki

01-318 Warszawa

ul. Świętochowskiego 2

22 664 85 08

22 664 67 03

22 664 67 05

22 664 88 30 jelonki@bankwbs.pl

poniedziałek - wtorek: 8:00 - 16:00

środa - piątek: 10:00 - 18:00

4. Mokotów

02-601 Warszawa

ul. Racławicka 10

22 540 02 00

22 540 02 36

22 540 02 38

22 540 02 13 mokotow@bankwbs.pl

poniedziałek - wtorek 8:00 - 18:00

środa - piątek 8:00 - 16:00

5. Okęcie

02-134 Warszawa

ul. 1-go Sierpnia 36B

22 868 02 70

22 868 02 73

22 868 02 75 okecie@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 10:00 - 18:00
6. Tarchomin

03-185 Warszawa

ul. Myśliborska 98G

22 747 18 40 22 747 18 41 tarchomin@bankwbs.pl

poniedziałek - wtorek: 8:00 - 16:00

środa - piątek: 10:00 - 18:00

7. Targówek

03--542 Warszawa

ul. Ossowskiego 9

22 679 02 75

22 679 02 77

22 679 02 76 targowek@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 10:00 - 18:00
8. Ursynów

02-797 Warszawa

Al. KEN 51

22 894 70 45 22 894 70 46 ursynow@bankwbs.pl

poniedziałek - wtorek: 8:00 - 16:00

środa - piątek: 10:00 18:00

9. Wilanów

02-972 Warszawa

ul. Branickiego 9 lok. 160

22 885 02 00

22 885 02 01

22 885 02 03 wilanow@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 10:00 - 18:00

 

Placówki WBS Bank w okolicach Warszawy:
LP Oddział Adres Telefon FAX E-mail Godziny otwarcia
1. Błonie

05-870 Błonie

ul. Narutowicza 24

22 731 60 15 22 731 60 90 blonie@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 9:00 - 17:00
2. Brochów

05-089 Brochów

Brochów 126

22 725 70 04 22 725 70 13 brochow@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 7:30 - 15:30
3. Kampinos

05-085 Kampinos

ul. Chopina 8A

22 725  00 10 22 725 00 80 kampinos@bankwbs.pl

poniedziałek - czwartek: 7:30 - 15:30

piątek: 7:30 - 17:30

4. Stare Babice

05-082 Stare Babice

ul. Warszawska 189

22 752 80 11

22 752 80 12

22 752 80 13

22 752 80 14

22 752 80 23 babice@bankwbs.pl

poniedziałek - wtorek 8:00 - 18:00

środa - piątek 8:00 - 16:00

5. Marki

05-270 Marki

ul. Piłsudskiego 138

22 781 20 20

22 781 20 20 marki@bankwbs.pl

poniedziałek - wtorek 8:00 - 18:00

środa - piątek 8:00 - 16:00

6. Radzymin

05-250 Radzymin

ul. Kard. Wyszyńskiego 2

22 786 58 94

22 786 50 20

22 786 50 85

22 786 62 90 radzymin@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 8:00 - 18:00
7. Tłuszcz

05-240 Tłuszcz

ul. Kościuszki 17

29 743 50 70 29 743 50 76 tluszcz@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 9:00 - 17:00
8. Wołomin

05-200 Wołomin

ul. Kościelna 69

22 776 80 15

22 776 80 16

22 776 80 20

22 776 80 17 wolomin@bankwbs.pl poniedziałek - piątek: 10:00 - 18:00
9. Filia Kobyłka

05-230 Kobyłka

ul. Ręczajska 5

22 786 90 60 22 786 90 61 kobylka@bankwbs.pl

poniedziałek - wtorek: 8:00 - 16:00

środa - piątek: 10:00 - 18:00

10.

Filia

Stare Babice

05-082 Stare Babice

Rynek 32

22 752 82 74     poniedziałek - piątek: 8:00 - 15:30
11. Filia Marki

05-270 Marki

ul. Piłsudskiego 95

22 781 12 97   filiamarki@bankwbs.pl

poniedziałek - piątek: 8:00 - 16:00

Wydawnictwa Banku

Projekt i wykonanie

projekt i wykonanie extranet.pl